Followers

Tuesday, January 26, 2010

Sumber cantik semulajadi..



zaman sekarang ini banyak produk penjagaan kesihatan yang memang terkenal dengan kandungan kimia yang tinggi..maklumla untuk mendapatkan kesan yang lebih cepat..bak kata orang 'sekelip mata!'..hmm.tapi bagi pendapat penulis..xberbaloi..memang kesan yang WOW itu cepat..bagaimana pula dengan kesan JANGKA PANJANG nya pula???..xberbaloi..

jadi..penulis lebih berminat untuk mengumpulkan beberapa koleksi kecantikan dari bahan semulajadi..yang nyata lebih 'natural' dan mudah didapat...mungkin boleh ambil saja di dapur..simple kan..

1) PEGAGA
majoriti masyarakat melayu sangat sinonim dengan ulam pegaga..memang menyelerakan!sesuai saja kalau disajikan pada waktu 'lunch' atau pun makan tengahari..tapi masih ramai yang tidak menyedari khasiat PEGAGA untuk kecantikan kulit muka kan..

APA KATA KITA CUBA:

kisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air seckupnya. pupukkan adunan tersebut pada bahagian JERAWAT dan BINTIK2 HITAM diwajah setiap malam sebelum tidur. ia dipercayai dapat menghilangkan kesan jerawat dan mengatasi masalah bintik hitam di wajah. amalan MEMINUM air pegaga pula dikatakan MAMPU MENYIHATKAN BADAN DAN MENGHASILKAN KULIT YANG CANTIK!!


2)KOBIS
tahukah kamu kobis kaya dengan mneral dan vitamin? ia juga mengandungi belerang ( sejenis zat galian yang penting untuk kesihata)..bukan sahaja berkesan untuk mengubati penyakit ULSER dan BARAH ia juga berkesan mengubati masalah lain di usus.

APA KATA KITA CUBA:
ambil beberapa kelopak daun kobis dan tumbuk sehingga lumat. kemusisan campurkan kobis tadi dengan sedikit madu. sapukan pasa muka dan amalkan selama seminggu. ia dipercayai DAPAT MELEMBUTKAN KULIT DAN MENGATASI MASALAH KULIT KERING!

hmm..macamana? harap2 dengan tips info yang hebat ini, kita akan mula mesra alam terhadap sumber cantik semulajadi ini...

p/s: kredit kepada majalah InTrend kerana menyediakan informasi yang sangat berguna..

1 comments:

k.a.s.i.h.s.y.u.r.g.a said...

informasi yang best..dah lama cari tips2 macam nih...thanx!

Post a Comment

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates. Blogger Templates | Blogger Template. Distributed by Blogger Templates