Followers

Tuesday, March 30, 2010

LAYAN KULIT??!!

salam sejahtera..

nampaknya entry cantik agak lambat dipostkan bulan ini...banyaknya tugasan harian yang perlu diselesaikan dahulu..o ya!!tetapi cantik tetap jaga kecantikan ya...hehe

hari ini cantik temukan panduan untuk melayan kulit yang beragam2 ini..jangan disangka kanak2 saja yang beragam..kulit juga perlukan belaian manja yang bersesuaian...

ok::

1) untuk kulit jenis normal


kulit jenis ini mudah sedikit untuk dijaga. bersihkan saja muka seperti biasa pada waktu pagi dan malam..elakkan sabun biasa..gunakan pembersih jenis susu atau krim untuk efek lebih sempurna.

2) kulit jenis kombinasi

bersihkan muka dengan pembersih yang lembut dan tidak berbuih..elak menggunakan scrub..sebenarnya pencuci berbuih boleh mengeringkan lagi kawasan tertentu di wajah yang telah sedia ada kering.

3) kulit jenis berminyak

bersihkan muka 2 kali sehari. sunakan pembersih yang mengandungi salicylid acid. kerana ia boleh menenangkan kulit sambil mengelakkan pori-pori tersumbat.

4) kulit kering

seeloknya cuci wajah jarang2..jangan terlalu kerap..gunakan pencuci muka jenis susu setiap malam untuk hilangkan minyak dan sebum..untuk rutin siang hari, lebih elok gunakan air bersih sahaja.

5) kulit sensetif


jauhkan pencuci yang mengandungi asid, lethanol, dan propylene glycol.

0 comments:

Post a Comment

 

Designed by Simply Fabulous Blogger Templates. Blogger Templates | Blogger Template. Distributed by Blogger Templates